تحلیل نشانه شناختی مصورهای هزار و یک شب صنیع الملک و مارک شاگال
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر
- نویسنده سعیده گیلانی
- استاد راهنما سید مهدی حسینی فرزان سجودی
- سال انتشار 1389
چکیده
پژوهش حاضر با تأکید بر هنر تصویری، به بررسی تفاوت های فرهنگی و تأثیر آن بر بازنمود آثار خلق شده توسط هنرمند پرآوازه از سرزمین ایران «صنیع الملک» (1229-1283 ه.ق) و هنرمند نامدار روسی– یهودی «مارک شاگال» از دنیای غرب، که در دوره فرهنگی و اجتماعی متفاوت از یکدیگر می زیسته اند می پردازد. آثاری که بر پایه کتاب برجسته و شرقی هزار و یک شب شکل گرفته است. کتابی که تأثیر خیال پردازی های آن بر فرهنگ و هنر غرب غیر قابل انکار است. در این پایان نامه تلاش شده تا ضمن معرفی این دو هنرمند و آثاری که بهانه خلق آن ها داستان های هزار و یک شب است، به بیان نظریه ها و مفاهیم بنیادی نشانه شناسی به خصوص نشانه شناسی تصویری -نقاشی بپردازد و در نهایت با استفاده از آن بتواند یک نقد کاربردی مبتنی بر یک متن نوشتاری و تحلیل آثار تصویری از آن متن ارائه دهد. این رساله در پنج فصل تدوین شده است. ابتدا به خاستگاه و منشا کتاب هزار و یک شب و تحولاتی که این اثر ارزشمند در طول تاریخ داشته مورد بررسی قرار می گیرد. سپس به بیان توضیحاتی از تاریخچه و نحوه زندگی دو هنرمند صنیع الملک و مارک شاگال و ویژگی های تصویریشان و در نهایت چگونگی تصویرسازی برای هزار و یک شب پرداخته می شود. در فصل بعدی نظریه های نشانه شناسی که تحلیل آثار تصویری در این پروژه بر مبنای آن می باشد تهیه گردیده است. و در نهایت نیز تحلیل آثار صنیع الملک و به دنبال آن مارک شاگال بر این اساس، انجام گرفته است.
منابع مشابه
بررسی تطبیقی چهار مجلس از داستان های هزار و یک شب صنیع الملک و تصویرسازی از همان مجالس توسط مارک شاگال- پروژه عملی: هزار و یک شب خیالم
هزارویک شب مجموعه داستان ها و حکایاتی است که برگرفته از فرهنگ و سنت مشرق زمین بوده و به ویژه از تخیل و افسانه های شرقی و خاورمیانه الهام گرفته است. هرچند ریشه و اساس آن از داستان های فارسی سرچشمه می گیرد، اما با گذر زمان و تکمیل داستان های آن در گردشی تاریخی میان کشورهای ایران، عراق، مصر و هند، با خمیرمایه ی ادبی و هنریِ خود چنان قدرتی گرفته است که سرمنشاء و مطلعِ تخیلات و آثار هنری بزرگ غرب و شر...
مقایسه آثار هزارویک شب صنیع الملک با آثار هزارویک شب مارک شاگال
چکیده: هزارویک شب یکی از برجسته ترین کتاب های شرق است این کتاب متشکل از خیال هندی، تفکر ایرانی و زبان عربی است که با ترجمه آن توسط آنتوان گالان مورد توجه بسیاری از هنرمندان و نویسندگان و... قرار گرفته است. این پایان نامه ابتدا ویژگی های کتاب هزارویک شب را از لحاظ ساختار و محتوا و تاثیرش بر هنر غرب بیان کرده است و سپس در آن زندگی و آثار صنیع الملک؛ هنرمند ایرانی و مسلمان و مارک شاگال؛ هنرمن...
15 صفحه اولبررسی نشانه شناسانه هزارویک شب صنیع الملک
چکیده: این پژوهش، شش تصویر از نگاره های نسخه خطی هزار و یک شب صنیع الملک را با رویکردی نشانه شناختی و با روش توصیفی تحلیلی مورد مطالعه قرار می دهد. نشانه هایی که اگر چه به لحاظ زمانی از هم دور به نظر می رسند ولی بنیان آنها به فرهنگ یک سرزمین تعلق دارد. با ابعاد گسترده مفاهیم مستتر در متن، رویکردی را تعقیب نموده که به تبع آن تصاویر هزار و یک شب پیرو بیان مضامین اخلاقی و عاشقانه بر بستری از مفاه...
15 صفحه اولتحلیل نشانه شناختی تصویری از یک نگاره نسخه خطی “هزار و یک شب” به روش یوری لوتمان
در این مقاله، تحلیل نشانهشناختی نگارهای از نسخه خطی "هزار و یک شب" در مکتب قاجار اثر ابوالحسن خان غفاری (صنیعالملک) ارائه شده است. ابتدا روش نشانهشناسی فرهنگی و سپس رویکرد ساختارگرایانه متن هنری شرح داده شده و سپس معرفی نشانهشناس مدرن، یوری لوتمان، واضع مکتب مسکو- تارتو انجام میگردد. آنگاه با برخورداری از الگوی تقابل طبیعت و فرهنگ، مطالعهای تحلیلی بر نگاره "عفریتی سر راه حسن قرار گرفته ...
متن کاملبررسی نگار ه « وقتی خلیفه با جعفر صحبت می دارد » از مجموعه هزار و یک شب مصور صنیع الملک با رویکرد چندصدایی باختین
کتاب هزارویک شب بین سالهای 1268 تا 1271ق، زیر نظر ابوالحسن غفاری (صنیع الملک) در «مجمعالصنایع» ناصری، مصور شده است.متن مورد مطالعهی این نوشتار یکی از چالش برانگیزترین نگارههای این مجموعهی شش جلدی ست. مجلسی که با عنوان «خلیفه با جعفر صحبت میدارد.»، از سایر مجالس کتاب قابل تشخیص است: (مجلس میانی در تصویر«1»). این نوشتار تلاش دارد، با بهرهگیری از عناصر «درون متنی» از قبیل نشانههای تصوی...
متن کاملمطالعه تطبیقی ویژگیهای هزار و یکشب صنیع الملک و وجوه خاص سینمایی
نقاشیهای هزار و یکشب از ممتازترین آثار هنری ایران در تمام دوران قاجار است. این مجموعه به دست صنیعالملک و شاگردانش به عرصه تصویر درآمد و دارای ویژگیهایی است که آن را از دیگر مجموعههای مشابه در سایر ادوار تاریخی هنر ایران متمایز میکند. در این مطالعه با روش تطبیقی - تحلیلی به بررسی وجوه خاص هزار و یکشب با سینما پرداخته شده است. با این تعبیر به این مجموعه با برشمری و تحلیل این ویژگیها از زاو...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علم و فرهنگ - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023